Frisse neus halen – juist in de winter!

Binnen het vitaliteitsprogramma van Healthcoin dagen we deelnemers uit om juist in de winter naar buiten te gaan! Van een lange wandeling in het bos tot een blokje om in de lunchpauze: we moedigen alle vormen van beweging aan. Omdat in deze tijd van het jaar de verleiding extra groot is om binnen naast de warme kachel te blijven zitten, kun je misschien wel wat motivatie gebruiken. Daarom zetten we 6 verrassende voordelen voor je op een rijtje die net dat extra duwtje in de rug kunnen geven om toch die frisse neus te halen.

     

1. Less stress

Het is geen nieuws dat in de buitenlucht bewegen gezond is. Maar toch denken we bij ‘gezond’ vaak als eerste aan de fysieke voordelen. Terwijl een frisse neus halen ook tal van voordelen heeft voor onze mentale gezondheid. Wandelen in de buitenlucht is onder andere gekoppeld aan een afname van stress, angst en depressie. Wil je echt helemaal tot rust komen? Kies dan voor een wandeling in een natuurlijke omgeving. Natuur om je heen helpt je hersenen ontspannen en vermindert stressniveaus. Natuurgeluiden zoals fluitende vogels kunnen zelfs meditatief werken.

2. Verhoog je concentratie en creativiteit

Er zijn meerdere onderzoeken die aantonen dat bewegen in de buitenlucht zorgt voor verhoogde concentratie en creativiteit. Hoe dat precies werkt? Dit wordt nog volop onderzocht, maar factoren die zeker een rol spelen zijn de aanmaak van dopamine en een toename van bloed en zuurstof in je hersenen door een betere bloedsomloop.

3. Boost je immuunsysteem

Virussen gedijen goed bij lage temperaturen en een lage luchtvochtigheid: precies zoals in de winter het geval is. Geen wonder dat meer mensen in deze periode een virus oppikken, waar ook de leus ‘’De R zit weer in de maand’’ vandaan komt. Maar, door dagelijks een frisse neus te halen, bijvoorbeeld met een half uurtje wandelen, kun je je je immuunsysteem een boost geven en bouw je weerstand op tegen vervelende ziekmakers. Regelmatige beweging zoals wandelen, verlaagt op termijn zelf het risico op hart- en vaatziekten en chronische ziekten.

4. De voordelen van natuurlijk licht

In de winter wanneer de dagen kort zijn en de zon zich regelmatig verschuilt achter een dik pak grijze wolken, is het een uitdaging om genoeg natuurlijk licht tot ons te nemen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het percentage mensen dat in de winter last heeft van een vitamine D-tekort: ongeveer zo’n 50%. Door vaker naar buiten te gaan en (zon)licht tot je te nemen, voorkom je dit. Daarnaast zorgt regelmatige blootstelling aan natuurlijk licht ervoor (met name licht in de ochtend) dat je biologische klok goed blijft functioneren en dat je ’s avonds vanzelf moe wordt en goed kunt slapen. 

5. Calorieën verbranden – ook zeker in de winter

Wist je dat je met een uur wandelen al snel zo’n 300 tot 500 calorieën (afhankelijk van je leeftijd, gewicht, lengte etc.) verbrandt? En goed nieuws: met koud weer verbrand je zelfs nog extra calorieën. Je lichaam moet in de winter namelijk harder werken om je warm te houden en daar is extra brandstof voor nodig. ‘Summer body ready’ kun je dus al in de winter worden. Meer tips en tricks over afvallen door te wandelen? Bekijk dan ook eens onze blog: Calorieën verbranden met wandelen – effectiever dan je denkt!

6. Samen op avontuur

Een frisse neus halen in de winter kun je alleen doen, maar ook samen met anderen. Maak een lange wandeling met een vriend, vriendin of een familielid en investeer niet alleen in je gezondheid, maar ook in waardevolle sociale relaties. Ga bijvoorbeeld wandelen in het bos, neem een thermoskan mee en warm je handen halverwege aan een dampende kop koffie of thee. Onderweg heb je alle tijd om bij te praten en kom je helemaal tot rust. Thuis met een blos op je wangen en een heerlijk tevreden gevoel, zul je blij zijn dat je bent gegaan.

Healthcoin helpt werknemers om op een toegankelijke en leuke manier aan de slag te gaan met een gezonde leefstijl. Werk jij binnen een organisatie en durf je de strijd met je collega’s aan te gaan of wil je als organisatie ons product vrijblijvend testen? Plan direct een afspraak in met ons team en je krijgt een demo en een gericht voorstel binnen een half uur! Of neem voor vragen gerust contact met ons op.    

Bronnen:

https://www.hartstichting.nl/gezond-leven/bewegen/5-redenen-om-te-bewegen-de-winter

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4034215/