085-303-1284 info@healthcoin.nl
Selecteer een pagina

Advies via het mobieltje: neem vandaag even geen broccoli!

Voeding op maat, via een persoonlijk gezondheidsdossier, komt er aan. Maar het bedrijfsleven is er nog niet klaar voor.

Als het aan de directeur van het samenwerkingsplatform Medical Delta ligt, is ieder een straks eigenaar van een digitale kluis. In die kluis gaan je elektronisch patiëntendossier, je DNA-profiel, eigenlijk alles wat te maken heeft met je gezondheid. Door deze data samen te voegen krijgt iemand meer inzage in zijn of haar gezondheid, waardoor het mogelijk is voeding en medicijnen hier op af te stemmen.

Personalisering heet dit en het is de toekomst, ook in de zorg. Dan gaat het niet om een sneaker die naar eigen smaak wordt opgeleukt. ‘Straks weet je dat je vandaag beter broccoli kan eten dan witlof,’ zegt directeur Roel Kamerling van Medical Delta. ‘Of je leert dat het voor jou beter is na een eiwitrijk ontbijt geen vlees meer te eten, maar groenten en fruit. Om de kans op nierstenen niet te vergroten.

Kamerling verkent in Rotter dam met een groep van dertig man de mogelijkheden van zo’n persoonlijk gezondheidsdossier. De verwachting is dat binnen enkele jaren meer mensen zo’n dossier hebben. Directievoorzitter Norbert Hoogers van zorgverzekeraar Zilveren Kruis voorspelde onlangs dat het persoonlijke gezondheidsdossier ‘binnenkort’ een feit is. ‘Dan weet ik niet of het over drie jaar of zes jaar is’, zei hij, ‘maar we gaan wel naar een situatie waarin de patiënt steeds meer zijn eigen gezondheid kan monitoren.

Veel is er niet voor nodig

Veel is er niet voor nodig, meent TNO-onderzoeker Ben van Ommen, die gespecialiseerd is in de manier waarop het lichaam op voeding reageert. Een telefoon kan stappen tellen en met een druppel bloed kunnen aan de keuken tafel de bloedwaarden worden gecheckt. ‘We hebben alleen een telefoon nodig die de data afschermt’, zegt hij, ‘maar Apple is al heel ver in het beschermen van gegevens. Verder leren wij gezonde voedingspatronen voor elk individu te ontwikkelen. We kunnen al voedingsaanbevelingen geven op basis van iemands gecombineerde genetische en stofwisselingsprofiel.

De grootste stap moet door het bedrijfsleven gezet worden. Supermarkten bijvoorbeeld moeten de ommekeer maken van een advertentie gedreven markt naar een markt op basis van wetenschappelijk bewezen informatie en naar voeding op maat. ‘Stel dat ik mijn data kan delen met Jumbo, zodat zij mij precies de producten aanbieden die voor mij gezond zijn. Dat zou fantastisch zijn.’ De supermarkten zijn nog niet zover, maar de pioniers, zeg de HelloFresh-achtige bedrijven van deze wereld, zijn volgens de onderzoeker nog maar een stap verwijderd van persoonlijke boodschappen op basis van gezondheid.

Van Public Health naar Personal Health

TNO heeft een programma op het gebied van persoonlijke gezondheid, waar in tal van ondernemingen, van voedingsbedrijven tot technologiebedrijven, meepraten. De bedrijven weten dat er een moment komt waar op ze moeten overschakelen van ‘public health’ naar ‘personal health’. Dan moeten ze in staat zijn klanten van advies te dienen op basis van hun data. ‘Daar mee is iedereen bezig’, zegt Van Ommen zonder namen te kunnen noemen.

Technologiebedrijf IBM zou bijvoorbeeld met de zelflerende computer Watson kunnen samenwerken met voedingsbedrijven. Philips ontwikkelt apparaten die in de toekomst wellicht ook voor thuis gebruik geschikt kunnen zijn. En de farmaceutische industrie werkt al enige tijd aan gepersonaliseerde medicijnen. Voor hen is het goed als duidelijk wordt bij wie de medicijnen werken en bij wie niet. De data in de kluis kunnen helpen bij de analyse.

Premiekorting en Healthcoins

Van Ommen onderzoekt bij TNO ook de mogelijk heden met de verzekeraars. Verzekeraars zouden dolgraag willen weten hoe gezond hun klant is, want zo reduceren ze het risico en maximaliseren ze hun winst. Alleen: klanten die niet gezond leven lopen het risico een hoge premie te moeten betalen. Om die reden wil 84% van de Nederlanders hun gezondheidsdossier niet aan een commerciële partij overdragen, zo bleek onlangs uit een onderzoek van Multiscope. Van Ommen wijst dit ook af. Hij wil best een premiekorting voor goed gedrag, maar geen afstraffing voor slecht gedrag.

Om die premiekorting toch te krijgen verkent Kamerling van Medical Delta met dezelfde dertig mensen in Rotterdam de mogelijkheden voor het opzetten van een coöperatie. De groep is een mix van mensen die gezond leven of daar juist moeite mee hebben, maar wie dat zijn weet een verzekeraar niet. De coöperatieleden stappen naar de verzekeraar voor een kwantumkorting. ‘Het voordeel is dat je een sterke speler wordt, zonder dat de verzekeraar een persoonlijk profiel in handen krijgt’, zegt Kamerling.

Een coöperatie zou ook kwantumkorting kunnen bedingen bij een sportschool. Dat stimuleert weer gezond gedrag. Via het bedrijf Bloei kunnen de leden van de coöperatie sparen voor zogeheten Healthcoins, die weer kunnen worden ingeleverd bij een sportschoolabonnement of ten behoeve van andere aankopen die gericht zijn op een gezonder leven, denk aan een psycholoog. ‘Het is een kanteling van de patiënt als afwachten de gezondheidszorgontvanger naar de burger die zelf actie onderneemt én de macht heeft’, zegt Van Ommen.